torsdag 16 december 2010

Snart 4 i advent


och då får man tända det 4:e ljuset och då är julafton snart här
och man funderar hur det kunde gå så fort.
Samma sak varje år, man längtar och längtar och sen vips så är det över så snabbt.
I väntan på tomten gjorde jag lite mysigt i öppna spisen,
eftersom vi inte kan elda i den än.
Plockade en hel del mossa i skogen för några veckor sen
som nu har torkat till sig, och alla kusar och kryp har flyttat ut.
Härligt att dekorera med den gröna mossan,
blir så fräscht till det vita som annars fyller vårt hem.
Hade lite svårt att bestämma var jag skulle placera den stora julgruppen, blir lite klumpigt att ha den på bordet då den tar lite plats. Men hittade då en gammal stol som fick fylla ett av hörnen i vardagsrummet. Blev inte så tokigt tycker jag. På golvet nedanför kan man skymta trästället som fylls av glöggflaskor, vi dricker mycket glögg så här innan jul. Den egen händigt gjorda glöggen blev riktigt god i år, skulle vilja kolla hur många procent den innehåller...=) får nog inhandla en sån där mätare kanske.

Förra helgen fick jag ett kärt besök av en fd arbetskamrat med ett gäng härliga barn, närmare bestämt 4 stycken. De hade med sig denna fantastiska bukett! TACK!!!
Och så här vacker blev den när den nu slagit ut, helt fantastiskt att få ha den i köket och titta på varje dag!

Min älskade lilla vovve, Iza som hon heter har skaffat sig en lite annorlunda liggplats....
Hon kryper upp och lägger sig på ryggstödet i soffan och har då utomordentlig kontroll över allt som händer, även ut genom fönstret har hon koll numera. Tycker det är lite gulligt när hon ligger där=)
Jag har ju tidigare berättat om saker som jag köpt men som inte ska "användas", t ex grytlappar som bara ska hänga och vara fina. Tokigt och löjligt tycker säkert en del, men det bjuder jag på. Jag gillar att omge mig och familjen med saker jag tycker är fina, och en grytlapp full med matkladd och rester är inte direkt trevlig att ha hängande.
Mat och godis är också en sån sak som jag tycker är fint att dekorera med. Polkaskruvar är en favorit hos mig så här i juletid, så självklart har jag fyllt en vacker skål med såna. Dessa ska alltså inte ätas....jo, såklart ska de ätas, men familjen har fått restriktioner ska ni veta. Det är inte så att man går och äter dessa varje dag, helt klart olämpligt för tänderna och magen;) Och jag vill ju hinna se dem så länge som möjligt när de ligger i skålen, så när vi kommer till julen så ställer vi nog fram dem och smäller i oss alltihop.
Lite kul var det dock häromdagen när min käre man pekade på vitlöksflätan jag hängt upp ovanför bänken och frågade: "Vitlöken där då, hur är det med den? Får man ta av den eller är det också en "se men inte röra"?" Ja där ser ni, de är hårt drillade min familj. Vitlöken var iallafall tänkt att användas, så allt är inte bara för ögonen.
Ha en fortsatt trevlig torsdag, full fart mot helgen!
KRAM MARITTA

2 kommentarer:

  1. Jag ser att det är fler som dekorerar med polkaskruvar!!! Dom är ju SÅ vackra! :-D)

    SvaraRadera
  2. Hej!

    Vad julmysigt du har det där hemma! Jag hoppas också få till ordentligt före jul! =)

    Jag har en överraskning till dig på min blogg!

    MVH
    Victoria

    SvaraRadera